AMS --> vlucht EK148 --> DXB --> vlucht EK394 –-> HAN

17 september 2019 - Schiphol Airport, Nederland

Het is nu dinsdag 17 september, Prinsjesdag 2019 , de dag van ons vertrek. Terwijl de gemiddelde Nederlander meer vertrouwen opbouwt in het kabinet Rutte III (van een rapportcijfer 4,5 naar een 5, wauw!)  knijpen wij er even 3 weken tussenuit. De koffers, voor elk een handige rolkoffer, hadden we gisteren al gepakt, ze zijn gewogen en staan nu klaar in de hal. We hebben elk ook een rugzak waar de directe behoeftes in zitten.

Wat dacht je van chocolade, nootjes en appels. Laat mij deze zaken maar regelen. Ook de telefoon, laptop, tablet, portemonnee, zonnebril, (puzzel-) boekjes en de pillendoos, kregen een plekje. Aan alles is gedacht, tenminste dat hoop ik. Toch is er altijd die terugkerende vraag: “Ben ik echt niks vergeten?” Over een uurtje worden we door een lieve vriendin opgehaald en naar het station gebracht.

We vliegen/vertrekken om 15:20 uur en na bijna 7 uur zijn we om 22:00 uur in Dubai. Plaatselijk is het daar dan 00:00 uur, dus 2 uur tijdsverschil,  later. Om 03:30 uur plaatselijke tijd gaan we verder richting Hanoi (daar is het 5 uur later dan in Nederland) en we landen na bijna 7 uur vliegen om ongeveer 13:15 uur in Hanoi op woensdag 18 september.

Met een website als https://www.flightradar24.com is onze en iedere andere vlucht heel aardig te volgen. Eerst zie je alle vliegbewegingen die op dát moment plaats vinden. Met de linkermuisknop ingedrukt kun je de kaart verplaatsen. Door in te zoomen met het + - teken zie je de vliegtuigen daadwerkelijk vliegen. Typ je bij Search het vluchtnummer in EK148 voor het 1e deel of EK394 voor het 2e deel van de reis dan concentreer je de weergave op deze vlucht.

A380-800

We vliegen met een zogenaamde SuperJumbo, een A380-800. Het vliegtuig heeft 2 dekken/verdiepingen, met zelfs een douche en een bar voor de passagiers. Van dit toestel zijn de meeste (100+) geleverd aan Emirates.

In 2021 zal de productie stoppen omdat het toestel veel te groot is. Oorspronkelijk gemaakt voor maximaal 853 passagiers hebben de meeste maatschappijen ze slechts ingericht voor ongeveer 520 zitplaatsen. Om rendabel te kunnen vliegen moeten alle stoelen zoveel als mogelijk bezet zijn. Dat lukt maar moeizaam. Daarbij komt nog, met 4 motoren is de brandstofprijs per stoel hoger dan de nieuwere types die op de markt zijn en nog gaan komen zoals de A330 Neo en de A350 met 2 motoren.

Ik zou me deze dagen enorm bezwaard moeten voelen als ik zeg dat ik een verre vliegreis ga maken, gelet op de schadelijke CO2 uitstoot. 133 kilo CO2 per dag, met z'n tweeën, dat is dan ruim 5,5 ton in 3 weken. Ik voel het schaamrood op de kaken komen. De ANWB (Fox-reizen), die deze reis voor ons perfect geregeld heeft, stuurde ons echter een 40 bladzijden tellend boekje (via email) met reisbescheiden, waaruit één belangrijke zin genoemd moet zijn.

"Vanaf 1 januari 2019 reist u CO2 neutraal. Wij compenseren de reis voor u, van overnachting tot vlucht en van transfer tot excursie".

Dus bij iedere (uit)stoot ga ik me zitten afvragen waar ze nu weer een boompje gaan planten. Het wordt nog mooi op onze aarde.

Wil je echt weten hoe Fox-reizen de CO2 uitstaat compenseert, bekijk dan de volgende website:  https://www.fox.nl/duurzaam/co2-neutraal-reizen

1. Ans:
    17 september 2019
    Weer een interessant verhaal met veel informatie. Voel je niet schuldig want de Chinezen enz. kennen je CO2 verhaal niet eens. Je vertelt als een pro, geweldig om te lezen.Goeie reis en een kus ook voor m'n zus.
  2. Liesje:
    17 september 2019
    Ik sluit me helemaal bij Ans aan.
    Vlieg ze en tot een bericht vanuit Hanoi.
    Dikke kus voor jullie.