Cai Be en Can Tho

5 oktober 2019 - Can Tho, Vietnam

Het is zaterdag en we zijn bijna drie weken onderweg. Je merkt aan iedereen wel dat de reis ten einde loopt. Het programma is vol, rijk maar ook vermoeiend geweest. Vandaag rijden we naar de Mekong Delta, ook wel de 'Rijstkom' van Azië genoemd.

Onderweg doen we eerst een cacao-plantage aan. Jef legt haarfijn uit hoe het proces verloopt van boon in de boomvrucht tot de cacaopoeder, chocoladetabletten, in verschillende smaken en  de cacao-boter. We moeten de schoenen die we aanhebben vervangen door slippers en krijgen bruine beschermende kleding en een muts. Mijn maat was op, dus ging ik blootsvoets. De prijs van chocolade is hier ook hoog, het was wel lekker. Natuurlijk koop je dan een paar tabletten.

cacao 1cacao 2cacao 3cacao 4cacao 5

In de waterstad Cai Be stappen we op een boot en varen we over de rivier de Mekong, die hier de Song Me Cong heet. De rivier ontstaat in Tibet en stroomt door Laos, Thailand, Cambodja en mondt uit in Vietnam in de zogenaamde Mekong Delta. De betekenis is Moederrivier en ook de Negen Draken, omdat de delta in 9 wateren uitmondt in de zee. Het water is geel/bruin en er drijven veel water hyacinten in. Deze woekerplant is geen pretje en men vecht tegen de bestrijding of probeert hem in te zetten voor oeverbewaking. We stappen in een schip waar we ongeveer allemaal in kunnen  en varen stroom opwaarts tussen de boten waarop gewoond, gewerkt en geleefd wordt. Veel mensen hier op het water zijn bezig met de handel en dat speelt zich af vroeg in de ochtend op de floating market. Nu, het is 11:00 uur ongeveer, zijn de mensen bezig met luieren, reparatie, de was en andere zaken. Het is een kostelijk schouwspel.

boot 1boot 4boot 5boot 3boot 2

Weer een stukje verder stappen we voor een vaartochtje over in kleinere bootjes die geroeid worden, én weer door vrouwen. Er kunnen 4 personen in. Het voordeel is dat je nu door de smalle kreken, zijtakken van de rivier van varen. Weer een leuke ervaring als je zo langzaam en stil door het water glijdt. Op de kant veel bedrijvigheid. Mensen die zich bezig houden met visserij, reparatie van boten en motoren. Alles speelt zich af op eilandjes in de Mekong Delta, dus er is geen vast land. Eenvoudige ferryboten kunnen fietsen en brommers overzetten op de eilandjes.  De lunch gebruikten we ook op een van de eilanden. Een hele bijzondere maaltijd die begon met een demonstratie hoe je van een vis het vlees verwerkte met groente en rijstpapier in een rolletje. Beter bekend als Rolls.  Daar kun je van alles in verwerken.

boot 6boot 7boot 8schipper vooropviskwekerij

De rest van het menu was weer smakelijk. Het toetje bestond uit enkele  Longan vruchten (lijkend op de lychee) , een schijf van de Draken Vrucht en een banaan.

We varen naar Vinh Long via grachten, kanalen en kreken, totdat we bij een familiebedrijfje aankwamen waar allerlei suikerwaren  gemaakt werden. De ingrediënten zijn rijst, suiker en noten, gember enzovoorts. Rijst is het hoofdingrediënt. Je kan er van alles mee. Rijst poffen, rijstdrank maken,  en de vliesjes werden gebruikt als brandstof evenals de hulzen van de Longanvrucht.

koekjes maken

We kregen demonstraties van rijst poffen en het verwerken tot wafels, waarbij verschillende stoffen werden toegevoegd, karamel snoepjes maken. Teveel om op te noemen. We mochten alles uitproberen en proeven. Slangenwijn bijvoorbeeld met een stevig alcoholgehalte overigens.

Rond 4 uur waren we weer bij de bus die ons in een uurtje weer terug bracht bij het hotel in Can Tho. Hier overnachten we de laatste keer.

Vanavond nog een bye-bye-diner met de hele bubs in de stad en morgenvroeg gaan we vóór het ontbijt nog even de floating market bezoeken, die is dan op zijn leukst.

1. Ans:
    5 oktober 2019
    Zo apart al die knusse bedrijvigheid op het water zeker voor ons stoere "waterlanders".
  2. Honore van Gaver:
    5 oktober 2019
    Mooie verhalen George, ik heb ze allemaal met belangstelling gelezen! Gr Honore👍