Floating Market en thuisreis

6 oktober 2019 - Can Tho, Vietnam

Zondagochtend. Stipt om half 7 zat iedereen in de bus en vertrokken we naar de floating market, de drijvende markt. Het prettige van deze reis was dat alles zo geolied verliep. De reisleider had daar wel aandacht aan besteed in het begin maar iedereen hield zich er ook aan. Altijd op tijd komen betekent dat niemand hoeft te wachten. Er is niets vervelender dan dat. Dat is een kolfje naar mijn hand.

Heel prettig vond ik ook dat we nergens met onze koffers hoefden te sjouwen. Soms waren ze al eerder op de kamer dan wijzelf. En klaarzetten voor de deur bij vertrek was ook de regel. Heel makkelijk, iedere dag. Je wordt gewekt, 3 kwartier later de koffers op de gang en weer 3 kwartier later in de bus en weg. Nooit vertrok hij met meer dan 2 minuten vertraging.

Het was een perfect geregelde reis. We konden zorgeloos genieten. En dat is soms best prettig.

Na 10 minuten kwamen we bij een bootstation waar we inscheepten en naar de markt voeren, ongeveer 40 minuten verderop. Dan verdwijn je met de boot in een heksenketel aan handelsbootjes, rondvaartscheepjes, koffie en thee bootjes, trouwerijboten, zandzuigers.....noem het maar op. Meer dan 120 schepen en bootjes.

fm 11fm 8fm 10fm 9fm 1fm 7

De koopwaar wordt kenbaar gemaakt door een hoge rotan paal met bovenin: bananen, ramboetans, ananas, meloenen, wat de handelaar ook maar te koop had. Veelal groenten en fruit werd er aangeboden. Kleinere bootjes met de kopers bezochten vervolgens die scheepjes  waar wat van hun gading was. Het krioelde er van boten, toeterend en roepend om ruimte.

fm 4

De aandrijving van die boten is ook zo curieus. 3 en 4 cilinder automotoren achterop  op een draaimechanisme, een lange as met aan het eind een schroef, propeller. Oppassen als hij toevallig uit het water kwam. Ondenkbaar dat zoiets in Nederland zou functioneren. Ik begrijp ook het voordeel niet van zo'n drijvende markt. De gids zei dat iedereen rond 10 uur tevreden huiswaarts gaat. Vooruit dan maar.

De handelaren blijven op de boten de rest van de dag. Er wordt gewassen, gegeten, geluierd en gepoept. Alles in hetzelfde water. Alles gaat gewoon door. Zelfs kippen en een haan kwamen we tegen op die scheepjes..

Bekijk ook de foto's op de fotopagina.

Het hotel waar we nu zitten is enorm groot, pompeus, en daarom hebben we daar ook nog wat plaatjes van gemaakt.

hotel totaalhotel de entreehotel de halhotel de receptie

Het verloop van de komende twee dagen is helder. We worden straks opgehaald en rijden naar het vliegveld van Saigon. Onderweg lunchen we nog een keer en rond middernacht vertrekken we dan richting Dubai. Daar maken we een tussenstop om vervolgens door te vliegen naar Schiphol, waar we in de loop van de middag aankomen.

21 verhalen zijn er gemaakt. Ik heb ze met plezier geschreven en ik ben blij met de reacties die jullie gaven, hier en via WhatsApp. We kijken uit naar onze thuiskomst en zijn heel blij met deze bijzondere ervaring.

Lotus bloemen met fruit.

Ik sluit af met een lied. Hoop dat je het mooi vindt.

Universal Soldier van Donavan   (Klik op de link voor de video)

He's five foot-two and he's six feet-four
He fights with missiles and with spears
He's all of thirty-one and he's only seventeen
He's been a soldier for a thousand years

He'a a Catholic, a Hindu, an Atheist, a Jain
A Buddhist and a Baptist and a Jew
And he knows he shouldn't kill
And he knows he always will
Kill you for me, my friend, and me for you

And he's fighting for Canada
He's fighting for France
He's fighting for the USA
And he's fighting for the Russians
And he's fighting for Japan
And he thinks we'll put an end to war this way

And he's fighting for Democracy
He's fighting for the Reds
He says it's for the peace of all
He's the one who must decide
Who's to live and who's to die
And he never sees the writing on the wall

But without him
How would Hitler have condemned them at Labau?
Without him Caesar would have stood alone
He's the one who gives his body as a weapon of the war
And without him all this killing can't go on

He's the Universal Soldier and he really is to blame
His orders come from far away no more
They come from here and there and you and me
And brothers, can't you see?
This is not the way we put the end to war

Onderstaand liedje neuriede de helikopterpiloot die na 25 jaar terug ging naar Vietnam.

What are we fighting for !     door Country Joe Mcdonald.

1. Bep:
    6 oktober 2019
    We wensen jullie een goede terugreis na zo’n mooie tocht. Genoten van de verhalen en de foto’ / video’s .
    Groeten Henk en Bep.
  2. Hannie en theo:
    6 oktober 2019
    Wat een fantastische reis is dat geweest. George je bent nu 70, net als ik, maar nog tijd genoeg om verder te blijven schrijven. Het was een waar genoegen deze verslagen te lezen. Alleen mag het natuurlijk niet ten koste gaan van Senior Web, omdat we je daar ook node gemist hebben. Tot volgende week. Hannie en Theo
  3. Jan en Marijke:
    Een einde aan een geweldige reis. Nu nog de vlucht naar huis en dan uitrusten, want ik denk dat jullie wel moe zullen zijn van alle indrukken en de lange dagen. George bedankt dat je ons met je verhalen hebt laten mee genieten van jullie reis. Na verloop van tijd teruglezen en zeker nagenieten. Een heel goede terugreis en tot horens in Nederland.
    Groetjes Jan en Marijke
  4. Liesje:
    6 oktober 2019
    Weinig kan ik hieraan toevoegen George, ik heb volop genoten van alles wat je ons hebt laten zien.
    Een goede thuisreis en tot gauw.💋💋
  5. Hans en Loes:
    6 oktober 2019
    Een fantastische reis waar jullie met plezier op terug zullen kijken. We wensen jullie een goede terugreis
  6. Anke:
    Geweldig wat een mooie verhalen ,heb er van genoten .Wens jullie veel na genieten en een goede reis Liefs Anke 🥀knuffel
  7. Ernie:
    6 oktober 2019
    leuk maar tevens interessant om al jullie belevenissen mee gelezen te hebben.
    Dat wordt bijkomen en afkicken van alle hectiek, goede vlucht. groet, Erik en Ernie
  8. Alie van der Vuurst:
    8 oktober 2019
    We hebben genoten van de mooie verhalen en de prachtige foto"s!
    Behouden thuisreis gewenst.
  9. Herman Giesken:
    17 oktober 2019
    George en Karin,
    Zijn jullie alweer een beetje gewend aan het andere klimaat. Voor ons was het wel een overgang. Maar ja, na 1 week weet je al niet beter meer.
    Op Het treinstation van Schiphol gingen we wat abrupt uit elkaar doordat er plots een trein kwam die via station Naarden/Bussum ging en wij besloten die maar te nemen i.p.v. die naar Hilversum. Jij was toen net even iets anders doen George. Misschien hebben we toen in de haast onvoldoende kunnen duidelijk maken dat we het contact dat we met jullie hadden uiterst aangenaam hebben gevonden tijdens de reis. We denken met plezier aan die momenten terug. Groet en liefs, Finette en Herman
  10. George:
    17 oktober 2019
    Dag Herman en Finette, dat gevoel is wederzijds. Leuk jullie ontmoet te hebben. Geweldige ervaringen hebben we gehad. Ik was de eerste dagen wat vroeg wakker hier in Nederland. Het normale leventje heeft nu alweer zijn intrede gedaan. Tot ziens, .........wie weet. Groet, Karin en George