Phan Thiet (Dag 2)

2 oktober 2019 - Thành phố Phan Thiết, Vietnam

Geweldig is het om wakker te worden op 2 oktober met uitzicht op zee door de openslaande deuren van ons optrekje. Het is eb. Karin besluit tot een ochtendduik. De zee is lekker en verkoelend.

Geen wekker gezet vandaag en toch werden we vroeg wakker. Op naar het ontbijt. Er was inderdaad geen woord gelogen door Jef. Neem eerst de moeite om de keuzes allemaal eens te bekijken en kies daarna pas, had hij gezegd. Er was ook zoveel. En dat lekkers dan aan een tafeltje aan het strand oppeuzelen. Zo moet het paradijs eruit zien, vermoed ik. We werden als koning en koningin behandeld. Ze rennen de slippers onder hun lijf vandaan.

Ons huisje (no. 1) staat

Victoria Beach Resort 6

beschut tussen palmbomen en bomen met grote bladeren die witte geurende bloemen dragen waar af en toe een eekhoorntje doorheen rent. Tropische vogels blijven mak zitten alsof ze er helemaal bij horen. Binnen is het ruim, luxe en zeer compleet. Een jacuzzi, een buitendouche….. een hangstoel.

Victoria Beach Resort Victoria Beach Resort 2 Victoria Beach Resort 3

Ik heb niets meer te wensen.

Hier komen we de dag wel door. Veel zin om naar het dorp te slenteren en winkels af te gaan, is er niet. Lekker lui zijn. Karin heeft haar plekje onder de parasol al gevonden en dommelt af en toe weg.

De vogels die we zien zijn exotisch. We zien de scharrelaar, een veelkleurige vogel en de hop met zijn kromme bek en dat vreemde kuifje. We zoeken nog naar de Smyrna-ijsvogel, die hier ook huist. Ook een grappig beestje is de Aziatische groene bijen-eter. Hij stijgt op vanaf een draad en komt weer precies terug naar hetzelfde plekje na een vangst-vlucht. Dus toch het paradijs hier ?

Ik zou nog even stilstaan bij die hardwerkende vrouwen die we hier veel zien.

Ze sjouwen zware lasten aan manden op hun schouders en op hun hoofd. Kruien wagens met zand van A naar B. Ze zijn vaak te vinden bij het zwaardere werk. In het leger deden ze niet onder voor de mannen. Dat heeft alles te maken met de invloed die Confusius had en nog heeft bij de ontwikkeling van deze generatie mensen. In zijn gedachtegoed stelt de vrouw ook niet veel voor. Liem benoemde dat tot voor kort het krijgen van een jongetje telde voor tien meisjes. Confusius heeft ook zijn vrouwen verlaten of werd verlaten. Dus van gelijkwaardigheid is absoluut geen sprake (geweest). Nog niet zolang geleden werden de vrouwen in hun relatie ook regelmatig geslagen. Een tijdje geleden werd aan een getrouwde vrouw gevraagd die zo’n behandeling bijna dagelijks onderging: “Wat zou je wensen voor je toekomstige leven?” Toen had ze geantwoord: “Een man die mij niet slaat”. Maar toen er tegen haar gezegd werd dat wij nooit vrouwen slaan, was haar antwoord verbaasd: “Maar hoe hou je je vrouw dan in de gaten?” Dit antwoord zegt heel veel over de cultuur van dit volk.

Gelukkig veranderen de tijden snel. Liem noemde als voorbeeld dat de toiletten die we regelmatig bezoeken zo zijn gebouwd dat het links voor de mannen is en rechts voor de vrouwen. Rights for the women, en maakt daarbij de bekende vuist. Dat moet een grapje geweest zijn want ik heb het gecontroleerd en het was vaak niet waar. Ook vrouwen die nog geen relatie hadden moesten de traditionele witte of licht pastelkleurige Ao Dai’s dragen, een soort broekjurk. Getrouwd zijn ze fel gekleurd. Tegenwoordig willen ze dat steeds minder. Ook het uithuwelijken wordt steeds minder.

Er is na 1950 een enorme ontwikkeling doorgemaakt waarbij de vrouw een niet onbelangrijke rol ging invullen. Ze gingen studeren, namen hoge posities in en verenigende zich in vrouwenbonden.

Het komt allemaal wel goed…..ik ga me er weer niet tegenaan bemoeien.

Om elf uur gaan we naar het zwembad en treffen daar de meesten van onze groep. Ieder een parasolletje met twee stretchers eronder. Het is warm en vluchten onder een parasol. De bediende brengt on al twee verse badlakens en vraagt of we wat willen drinken. Het is Happy Hour.

zwembad 3

zwembad 1 zwembad 2 bij het zwembad

We bestellen 2 cappuccino's en 2 grote longdrinks met verse lemon juice. In het water is het toch het lekkerst. Beetje hangen aan de rand of langzaam baantjes trekkend. Plotseling valt ons oog op een zogenaamde Greater Coucal. Zeg maar een Chinese spoorkoekoek. Deze is van het nette soort. Bouwt zelf zijn nest en broedt keurig de eigen eieren uit.

Gelukkig komen we hier niet die nare Rus tegen uit de ontbijtzaal. Je kent ze wel, met van die hele lichtblauwe ogen, blond, brede kaken, net ontsnapt uit een film, een crimi, over de Russische geheime dienst. Er heerst een ontspannen Hollands klimaat met mensen die aardig zijn en kunnen lachen. Dat doen die Russen echt niet.

Misschien wil je zelf een beeld vormen van waar wij nu zitten. Bekijk dan de video op YouTube over deze hotelketen waarbij vanaf minuut 8:05 tot minuut 9:40 dit resort wordt getoond.

Victoria Phan Thiet Beach Resort & Spa. (Klik op de link)

En als je daarna nog twijfelt...bedenk dan dat je hier bijna goedkoper uit bent voor logies en eten dan thuis. Ik zit aan een colaatje van omgerekend 80 eurocent, zeg nou zelf.

Na de lunch maken we een strandwandeling. Het is opkomend tij dus het strand wordt kleiner.

lunch 2

Ze doen er alles aan om dat strookje strand te behouden. In zee hebben ze golfbrekers gemaakt die ervoor moeten zorgen dat het zand niet wordt afgeslagen bij afnemend tij en wat grotere golven.

zo maak je een strand

Het strand wordt doorlopend keurig ontdaan van aanspoelend plastic. Een handeling die ik niet begrijp is wat we tijdens het ontbijt zagen. Bij het terugtrekken van het water, als het eb wordt, worden er geulen getrokken en ontstaan er ondiepe plasjes. Wij zagen twee mannen sloom bezig vanaf een door de getijwerking gevormd heuveltje zand verplaatsen naar dat plasje, waarmee er weer een glad strand ontstond. Ze krijgen daar niet alle tijd voor want over 12 uur begint deze klus weer opnieuw. Is dit werkverschaffing of niet ?

vanaf terras Victoria Beach Resort 5

1. Liesje:
    2 oktober 2019
    Dit is genieten zeg. Héérlijk en aan zee!Karin ziet er goed uit. Bubbelen met champagne! Lekker uitrusten. 🏖🏝
  2. Ans:
    2 oktober 2019
    Wat een luxe, geniet ervan, hier prutweer en voor jezelf zorgen😉
  3. Jan en Marijke:
    2 oktober 2019
    Tja, paradijselijk. Jullie genieten, dat is duidelijk.
    Mooie verhalen met veel wetenswaardige, interessante zaken.
    Ik zie het gebeuren dat jullie straks met geen stok het vliegtuig in te krijgen zijn om weer naar je eigen (kikker)land terug te keren.
    Voor het zover is: geniet!
  4. Doris Koot:
    2 oktober 2019
    Heerlijke verhalen George. Complimenten.