Hué (de Keizerlijke Stad)

25 september 2019 - Hue, Vietnam

Vandaag laten we ons helemaal bijpraten over de 13 keizers die In Vietnam geleefd en geregeerd hebben. Dus starten we in het midden van de reusachtige Citadel van Hué waar de Keizerlijke stad ligt, ook wel Dai Noi genaamd.

Liem geeft uitleg keizerlijke stad paleis wisselen van de wacht oud en nieuw west poort kunstig reparatiewerk

De laatste jaren is hier veel gerestaureerd zodat we een glimp van de oude pracht en praal van deze koningshuizen kunnen gaan bezichtigen.

Zie bij video's een stukje film over het wisselen van de wacht.

De toegang is via de Ngo Monpoort met daarachter de lotusvijvers en de brug die leidt naar het schitterende Thai Hoapaleis.  Daarachter een stuk land waar ooit de Verboden Purperen Stad lag.

De eerste keizer Gia Long (regeerde van 1802 tot 1820) liet 9 kolossale bronzen kanonnen gieten als symbolen voor de vier seizoenen en de andere vijf voor de elementen aarde, metaal, hout, water en vuur. Deze staan aan weerszijden naast de poorten.

Op het terrein staan veel gebouwen en paviljoens, zoals het Thai Hoapaleis en het Dien Thopaleis. Vietnam heeft 13 keizers gehad. Negen daarvan behoorden tot de zogeheten Nguyen dynastie, een naam die veel voorkomt in Vietnam. Gids Liem heeft die familienaam ook. (Je spreekt het uit als Wing-dynastie)

De laatste keizer is met zijn gevolg naar Frankrijk vertrokken ergens voor 1945 en heeft heel veel waardevolle spullen meegenomen en voldoende vermogen om er daar nog decennia lang goed van te kunnen leven.

Imposant zijn de negen Dynastieke Urnen, het paviljoen der Mardarijnen en de troonzalen van de paleizen. Mandarijnen zijn bestuurlijke ambtenaren.

We maken een wandeling van 2 uur en de gids Liem vertelt hierbij vele leuke en interessante anekdotes.

Een korte busrit is nodig om ons daarna naar de Thien Mupagode te brengen.

pagode

Op de steile noordwestoever van de Parfumrivier staat die Thien Mupagode, de pagode van de Hemelse Dame. De door de heer Nguyen Hoang gestichte pagode wordt gedomineerd door een zeven verdiepingen hoge, achthoekige toren, Thap Phuoc Duyen. In een paviljoen is een in 1710 gegoten bronzen klok van 2000 kilo te zien waarvan het klokgelui op 10 km afstand te horen was.

Achterin liggen de vertrekken van de monniken. In een open garage is daar de auto ( een blauwe Austin) te zien waarmee monnik Thich Quang in juni 1963 naar Saigon is gereden waar hij zich uit protest tegen het Diemregime in brand stak. De gebeurtenis schokte de hele wereld.

parfumrivier stuurman

Tegenover de pagode vertrekken de boten waarmee je een boottocht kan maken over de Parfumrivier. Dat doen wij ook. Een sierlijk geconstrueerde catamaran brengt ons over de meanderende Parfumrivier terug naar Hué waar de bus staat.

tombe 3 tombe 2 tombe

Daarna gaan we met de bus naar Keizerlijke Tomben. In een gebied ten zuiden van Hué zijn vele graftomben gebouwd. Die tomben moesten soms nog mooier en rijker aangekleed worden dan de behuizing waar men bij leven in woonden. Zeven van de dertien keizers kregen een tombe, de andere stierven in ballingschap of ongenade. Een mooie Tombe die we bezoeken is die van Khai Dinh. (reg. 1916-1925) Hij was de voorlaatste Nguyenkeizer. De tombe opgetrokken uit beton in een mix van Europese en Vietnamese bouwstijlen. Uniek maar niet altijd geslaagd.

Tegen een heuvel opgebouwd over drei steil oplopende niveaus. In de tempel op de heuveltop staat een bronzen borstbeeld van de keizer.

Het begint hard te regenen op het moment dat we op zoek zijn naar de bus die ons in de stad zal afzetten bij het restaurant waar we gaan lunchen. We kunnen weer 5 fantastische gerechten afstrepen van de lijst van 500 specialiteiten.

Na de lunch hebben we wat vrije tijd om te doen waar je zin in hebt. Luieren, zwemmen, boodschappen doen of wat dan ook.

Ik schrijf mijn verhaal en doe een dutje voordat we vanavond het Koningsmaal gaan opluisteren.

Een feestmaaltijd met de koning en de koningin waar wij onderdeel van uitmaken.

Het wordt een speciale avond waarover ik je pas later kan berichten.

1. Ans:
    25 september 2019
    Wat een pracht en praal en wat een verhalen , prachtig en afschuwelijk en wat ben je een geweldige verteller.
  2. Doris Koot:
    25 september 2019
    Erg leuk om de reisverslagen te lezen. Mooie foto,s.