Hoi An (Dag 2)

27 september 2019 - Hoi An, Vietnam

Terwijl Karin de trappers in de rondte stuurt neem ik mijn rust en slaap een gat in de dag. Veel drinken, wat paracetamol en strepsils moeten mij weer op de been brengen.

Tegen half 2 is Karin terug, compleet bezweet. Een douche is het eerste waar ze naar verlangt.

Dan komen de verhalen.

Buiten het hotel kom je al gauw in de velden met lotus- en lelievijvers. Ze doen heel Oosters aan. Een prachtig gezicht. Het fietsen is nog heerlijk op dit tijdstip van de dag. Op zeker moment pauzeren ze een plantage waar verschillende kruiden gekweekt worden. Basilicum, munt, limoengras, enzovoorts. Je mag ze ook ruiken en proeven. Even verderop is een boer bezig met het besproeien van de plantages met behulp van ijzeren gieters aan een juk. Ze worden uitgenodigd om dat ook eens te proberen.

ook een resort waterpalmblad

netten om te vissen

buffel 2

kokosmandboot 2

rijst drogen

kokosmandboot

vervoer per brommer

Ze fietsen kriskras door de velden met rijst en andere producten. Ook komen ze weer garnalenkwekerijen tegen.

Een oud mannetje van 92, waarvan de vrouw was overleden, gaat nog iedere dag twee keer naar zijn landje. Hij nodigt je uit om een foto met hem te maken voor een biertje. De hoed levert hij er gratis bij. Niemand heeft belangstelling, het biertje pakt hij dan toch maar.

92 jaar

Slingerend door de velden komen ze vervolgens bij een plek waar een vrouw rijst aan het drogen is. Op kleden, midden op het fietspad, wordt de rijst te drogen gelegd waarna het in zakken wordt gedaan. Het ziet er allemaal wel heel primitief uit.

In een wei naast het fietspad stonden twee buffels. Iedereen weer wat foto’s maken. Rianne stapt ongelukkigerwijs in een verse vlaai. Terwijl ze haar schoenen met gras wil reinigen schrikt de buffel en wil haar op de horens gaan nemen. De boer had moeite het beest met een touw in bedwang te houden.

Liem, onze Vietnamese gids, heeft een opmerkelijke  waarneming gedaan. Als hij met Vietnamezen in Nederland is fotograferen zij daar de mensen. Als Nederlanders hier in Vietnam zijn fotograferen ze de buffels en de koeien.

Vervolgens leidt de tocht naar een huisje aan het water waar zoetgebrande kokosschaafsel geproefd kunnen worden. In het water varen een aantal bootjes die ook wel kokosmandbootjes genoemd worden. Volledig rond zijn ze en er kunnen ongeveer 4 personen in. Een vreemde vorm voor een vaartuig.

Na een paar honderd meter zit de fietstocht er op en varen ze met een sampan terug naar de oude stad Hoi An.

Daar lunchen ze met z’n allen in weer een uitstekend restaurantje.

Ik besluit een korte wandeling te gaan maken richting oude stad op zoek naar een geldautomaat. De pecunia raken met al deze activiteiten een beetje op. Gelukkig hebben we nog wat reserves.

naar de kapper

Bij het passeren van een kapper zag ik dat hij wel een opmerkelijk bord had hangen. Zoiets is bij ons echt niet nodig.

De middag brachten we verder door aan het zwembad van het hotel. Vanwege Happy Hour hoef je maar één drankje af te rekenen. Toch meegenomen.

aan het zwembad

's Avonds zijn we gezellig gaan eten. De een na de ander van de groep schoof aan. Toch gezelliger om met meerdere tegelijk te dineren.

Morgen naar de oude Chamstad My Son....ben benieuwd.

1. Jan en Marijke:
    27 september 2019
    Weer een bijzondere dag. Dit keer vooral voor Karin. Ben je al een beetje opgeknapt George. Wel te hopen, want morgen staat er weer een nieuwe uitstap op programma.